Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / برندسازی / مدیریت برند (Brand Management)


مدیریت برند چیست و چگونه انجام می شود؟


مدیریت برند یکی از کارکردهای بازاریابی است که از تکنیک‌هایی جهت افزایش ارزش درک شده خط محصول یا برند در طول زمان استفاده می‌کند. مدیریت موثر برند باعث افزایش قیمت محصولات و ایجاد وفاداری مشتریان از طریق تداعی‌ها و تصویرهای مثبت برند یا آگاهی قوی از برند می‌شود.

تهیه برنامه استراتژیک جهت حفظ ارزش ویژه برند یا کسب ارزش برند نیازمند فهم جامع برند، بازار هدف آن و چشم‌انداز کلی بیزینس است.


چگونگی انجام مدیریت برند


برندها تاثیر زیادی روی مدیریت مشتری، رقابت در بازارها و مدیریت بیزینس دارند. حضور قدرتمند بر‌ند در بازار باعث متمایز شدن محصولات بیزینس از رقیبان خواهد شد و ایجاد وابستگی به برند برای محصولات یا خدمات بیزینس می‌کند.

بر‌ند ثبت‌شده باید به صورت مداوم تصویر بر‌ند خود را از طریق مدیریت برند حفظ کند. مدیریت موثر برند منجر به افزایش آگاهی از برند می‌گردد، ارزش ویژه برند را اندازه‌گیری و مدیریت می‌کند، ابتکاراتی را که از پیام یکپارچه بر‌ند پیشتیبانی می‌کنند راهبری می‌نماید، محصولات جدید بر‌ند را شناسایی و تامین و بر‌ند را به صورت موثر در بازار جانمایی می‌کند.

برای جا افتادن یک بر‌ند به سالها زمان نیاز است اما وقتی در نهایت این اتفاق افتاد باید شرایط بوجود آمده را به‌وسیله ابتکار و خلاقیت حفظ کرد. برندهای برجسته‌ای که خود را به عنوان پیشرو در صنایع مربوط طی سال‌ها تثبیت کرده‌اند شامل کوکاکولا، مک‌دونالدز، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، پروکتر اند گمبل، سی‌ان‌ان، دیزنی، نایکی، فورد، لگو و … هستند. 


حفظ برند با ابتکار و خلاقیت - گروه تبلیغاتی مثلث
حفظ برند با ابتکار و خلاقیت

مدیریت برند به چه دلیل اهمیت دارد؟


بیزینس هایی همچون آدیداس، برگرکینگ و اپل از طریق مدیریت موثر برند به موفقیت پایدار دست یافته‌اند. این برندها قادر به انتخاب طراحی، جایابی، بازاریابی و تبلیغات موفق بودند و شخصیت‌های ممتاز بر‌ند ایجاد کردند.

برند ویژگی‌ است که مالکان و مشتریان را قادر به تمایز محصولات شرکتی از شرکت دیگر می‌کند. بر‌ند نقش مهمی در افزایش درگیری مشتری، اثرگذاری روی محیط رقابتی و شیوه‌ای که بیزینس خود را مدیریت می‌کنیم ایفا می‌نماید. اگر بر‌ندتان جایگاه خوبی در بازار دارد و دارای متقاضی زیادی دارد، به این معناست که ارزش واقعی به ارمغان می‌آورد و می‌تواند در شرایط رقابتی دوام آورد.

فقط تاسیس بیزینس کافی نیست بلکه باید دائما تصویر برند خود را حفظ کنیم. برای تحقق این هدف باید از مدیریت برند استفاده کنیم. صاحبان کسب‌و‌کار این تکنیک را به دلایل متعدد از جمله آگاهی برند، پیام یکپارچه بر‌ند، جایگاه مناسب در بازار، حجم بالای فروش و سود زیاد اعمال می‌کنند. 

جهت رشد پایگاه و سودآوری مشتری باید در میان رقیبان متمایز باشیم و تجربیات یکپارچه به مشتریان عرضه نماییم. در صورت اعمال استراتژی‌هایی با هدف مدیریت موثر برند، قادر به انجام این کار خواهیم بود. مدیریت برند نیازمند درک مخاطب هدف و چشم‌انداز کلی بیزینس است. مدیران بر‌ند از دارایی‌های ملموس برای ایجاد ارتباطات مثبت و تعاملات خوب با مشتری استفاده می‌کنند. با این‌حال، مهم‌ترین عامل در اینجا دارایی‌های ناملموس مانند تجربه مشتری و پیوندهای عاطفی است. این عناصر مردم را تشویق به مراجعه مجدد می‌کنند.

حالا که دلایل اجرای استراتژی‌های مدیریت برند را می‌دانید، اجازه دهید وارد بحث مزایای این فرآیند برای کسب‌وکار خود شوید.


فواید مدیریت برند


مدیریت برند شامل فرآیندهای متعددی است که برای هر بیزینسی ضروری‌اند. فارغ از اندازه، سن و صنعت بر‌ند، این اقدام برای دستیابی به موفقیت پایدار الزامی است. حالا بیایید مزایای انجام مدیریت برند را مرور کنیم:

  • وفاداری مشتری
  • شناخت بر‌ند
  • آگاهی برند
  • افزایش درآمد
  • ارزش بیشتر محصول و بر‌ندتان
  • افزایش قیمت محصول
  • افزایش حجم فروش
  • اعتماد، اعتبار، اقتدار
  • جایگاه‌ قوی‌تر در بازار

ارائه مطالب به مخاطب هدف - گروه تبلیغاتی مثلث
ارائه مطالب به مخاطب هدف

۸ توصیه برای مدیریت موثر برند


مدیریت برند فرآیندی چندوجهی است که استراتژی‌های مختلف را در خود نهفته دارد. با این‌حال، شیوه‌های فوق‌العاده ما به شما کمک خواهند کرد تا همه کارها را سریع و بدون دردسر انجام دهید. با عمل به این توصیه‌های ساده قادر به اعمال موثر استراتژی خواهید بود.


۱. قوانین را در اختیار تیم خود قرار دهید.

برای اینکه کار بدون دردسر پیش رود قوانین خود را مشخص کنیم. باید به مطالب مربوط به برند خود ساختار دهیم و بدانیم که چگونه قرار است این مطالب به مخاطب هدف ارائه شوند. دارایی‌ های برند خود را از جمله لوگو، طرح‌ها، فونت‌ها، تصاویر، نمادها، نام‌ها و غیره را مشخص کنیم. وقتی که در مورد کلیه قوانین به جمع‌بندی رسیدیم اطمینان حاصل کنیم که تمام افراد بیزینس‌مان دسترسی به این قوانین مکتوب دارند. همچنین باید وظایف افراد را مشخص کنیم و تعیین کنیم که کدام بخش‌ها مجاز به استفاده از دارایی‌ های برند برای چه اهدافی هستند.


۲. استراتژی بر‌ند منحصر به‌فرد انتخاب کنید.

ما نیازمند برنامه بلندمدت برای توسعه کسب‌وکار خود و جا انداختن تصویر و سابقه مثبت در میان مشتریان هستیم. این استراتژی باید پاسخ‌ها درباره تبادل پیام بر‌‌ند را پوشش دهد. باید بدانیم که چه پیامی را چگونه، کجا، چه زمان و به چه افرادی برسانیم. از قبل و به دقت در مورد مشتریان خود مطالعه کنیم تا بتوانیم پیامی را که قصد انتقال به آنها داریم مشخص کنیم.


جا انداختن بر‌ندی باید تمرکز روی مشتریان و سفرهای خریدار - گروه تبلیغاتی مثلث
تمرکز روی مشتریان و سفر خریداران

۳. به تجربه مشتری توجه کنید.

به تجربه مطلوب مشتری که قادر به ارائه آن جهت تامین خواسته‌های سخت‌گیرترین مشتریان خود هستید فکر کنید. سعی کنید رفتار مشتری را درک نمایید و برای حذف مشکلاتی که بوجود می‌آیند شرایط را ارتقا دهید. جهت جا انداختن بر‌ندی متمایز همراه با حضور قدرتمند، باید روی مشتریان خود و سفرهای خریدار آنها متمرکز شوید. ایجاد رابطه مناسب با مصرف‌کنندگان به معنای طراحی لوگو آسان نیست. این فرآیند زمان‌بر است و نیاز به تلاش دارد اما نتیجه آن ارزش زمان و تلاش صرف شده را خواهد داشت.


۴. مشتریان باید اولویت اصلی باشند.

تعداد بسیار زیاد بیزینس‌ها در جهان مترادف با کاهش احتمال موفقیت شماست. برای دستیابی به اهداف خود باید متمایز باشیم. مشتری‌مداری و ارائه خدمات بدون‌نقص باعث متمایز شدن برندها و تبدیل شدن به بر‌ند محبوب مشتریان می‌شود. باید برای هر مشتری رویکرد و راهکار پیدا کنیم. دیگر راهکاری واحد برای همگان وجود ندارد. به خاطر داشته باشیم، بهترین روش برای متمایز شدن، عرضه تجربیات شخصی‌سازی شده متناسب با نیازهای فردی هر مشتری است.


۵. دارایی‌ های برند را کنارهم حفظ کنید.

دسترسی و شفافیت برای بهره‌روی بیزینس ضروری‌اند. خود را برای متمرکز کردن همه دارایی‌های‌تان آماده کنید و بگذارید کارکنان به آنها دسترسی داشته باشند. وقتی که دارایی‌ها متمرکز می‌شوند، متوجه کمبودها و نیاز به به‌روزسانی خواهید شد.


یکپارچه در سراسر کانال‌های ارتباطی باعث جلب اعتماد مخاطبان به بیزینس می‌شود - گروه تبلیغاتی مثلث
یکپارچگی در کانال های ارتباطی

۶. از یک سبک بر‌ند برای محتوای خود استفاده کنید.

برندهای متعددی وجود دارند و مردم احساس می‌کنند که هر روز غرق در ازدحام تبلیغات هستند. ما نیازمند یکپارچگی در تمام کانال‌ها هستیم تا مردم بیزینس‌مان را بشناسند. استفاده از یک سبک بر‌ند ما را قادر می‌سازد تا به تبادل صدای بر‌ند منحصر‌به‌فرد خود بپردازیم. محتواهای واضح، مختصر و باکیفیت و همچنین یکپارچه در سراسر کانال‌های ارتباطی باعث جلب اعتماد مخاطبان به بیزینس می‌شود. با بهره از راهنمای سبک، همه بخش‌ها در یک راستا کار و محتوای یکپارچه تولید خواهند کرد.


۷. همکاری میان بخش‌ها را تشویق کنید.

کارتیمی میان بخش‌ها را تشویق کنید. این کار تضمین کننده گردش‌کار یکچارچه و تحقق سریع‌تر اهداف است. حین همکاری، تیم‌های مختلف می‌توانند به صورتی آنی در مورد استراتژی‌های جدید با هم بحث و تبادل نظر کنند و در مورد اعمال بهترین استراتژی به توافق برسند.


۸. با روندهای به‌روز سازگار باشید.

خواسته‌ها و نیازهای مشتریان به سرعت تغییر می‌کنند، به همین دلیل باید آماده سازگاری با آنها باشیم. به موازات تکامل روندها، محصولات نیز باید تکامل یابند و نوآورتر و به‌روزتر شوند. در نتیجه، بیزینس ما سازگار خواهد ماند و همچنین یک پله جلوتر از رقیبان خواهد بود.


چندین عنصر استراتژیک بر‌ند وجود دارند که با دینفعان حاضر در مدیریت برند تبادل شوند - گروه تبلیغاتی مثلث

اینها برخی از نکات کلیدی هستند که باید هنگام تفکر در مورد اعمال استراتژی موثر مدیریت برند در سازمان خود به آنها توجه کنیم:

درک اصول اولیه برندینگ: چندین عنصر استراتژیک بر‌ند وجود دارند که باید مستند، متمرکز و با تمام دینفعان حاضر در مدیریت برند تبادل شوند. این عناصر معمولاً شامل موارد ذیل هستند:

  • خلاصه اهداف و ارزش‌های بیزینس
  • عناصر هویت بصری (لوگو، رنگ، رنگ سازمانی و … )
  • لحن صدا و شخصیت
  • مخاطب هدف

جمع بندی

برخورداری از برند برجسته و شاخص یکی از عوامل اصلی دستیابی به موفقیت است. با این‌حال، حفظ جایگاه رهبری در بازار رقابتی امروز اغلب چالشی برای صاحبان کسب‌وکار به شمار می‌آید. مشتریان از برندها توقع دارند که شفاف، معتبر و مشتری‌مدار باشند. بیزینس ها باید صداهای بر‌ند یکپارچه را در کانال‌های ارتباطی مختلف حفظ کنند و این صدها حامل ارزش باشند. 

مطالب مرتبط:

What Is Brand Management? Requirements, How It Works, and Example

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ