Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی


بررسی کمپین تبلیغاتی و کمپین نویسی چگونه انجام می شود؟


تبلیغات یکی از مهم ترین مولفه های بازاریابی است. در شرایط کنونی تنها کسب و کارهایی می توانند اثر بخشی قابل قبولی از خود نشان دهند که به دانش نوین تبلیغات و اصول و قواعد علمی آن آشنا باشند. یکی از مراحل مهم در تبلیغات نظارت بر اجرا برنامه تبلیغاتی است. در این مطلب به اهمیت برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی و (KPI) شاخص عملکرد کلیدی پرداخته می شود. اگر صاحب کسب و کار هستید و تصمیم دارید که به زودی برای معرفی محصول یا خدمات خود کمپین های تبلیغاتی طراحی کنید حتما در ادامه با ما همراه باشید.


کمپین تبلیغاتی چیست؟


کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌ای از برنامه ‌های مستقل گفته می شود که با هم به صورت هماهنگ در مورد یک کالا یا خدمات در رسانه‌های مختلف صوتی، تصویری، چاپی و محیطی صحبت می کنند.

به عبارت دیگر کمپین تبلیغاتی شامل برنامه های تبلیغاتی است که یک محتوا با مضمون مشترک دارد اما با پیام های متنوعی در یک دوره زمانی مشخص طراحی و اجرا می شوند. مهم ترین هدف کمپین، کسب سهم مشخص از بازار، حفظ و گسترش سهم بازار است.

البته در مواردی که نیاز است الگوهای مصرف جدید معرفی شوند یا جایگاه متفاوتی از یک برند یا محصول به مشتریان ارائه شود، تدوین برنامه تبلیغاتی به صورت کمپین می تواند بسیار موثر باشد.

نکته حائز اهمیت در طراحی کمپین، تحقیق و بررسی در مورد جزییات است. نتایج بررسی ها در کنار یک تفکر قوی و خلاق می تواند نتایج بسیار خوبی را به بار آورد.

کمپین تبلیغاتی - گروه تبلیغاتی مثلث
مزیت تبلیغات به صورت کمپین

مزایای ایجاد کمپین تبلیغاتی


قطعا مهمترین مزیت پخش تبلیغات به صورت کمپین، افزایش فروش و سود بیشتر است. در واقع تبلیغات منجر به افزایش آگاهی از محصول می شود و با ایجاد یک تصویر مشخص از برند، باعث می شود تا افراد بیشتری با آن درگیر شوند.

یکی دیگر از مزایای ایجاد کمپین تبلیغاتی در کاهش شایعات و تبلیغات منفی است. گاهی اوقات شاهد آن هستیم که در ارتباط با برخی از برندها شایعاتی به وجود می آید که باعث می شود به هویت برند صدمه وارد شود. کمپین های تبلیغاتی در این مواقع بهترین ابزار برای شفاف سازی در پاسخ به شایعات هستند.


مراحل طراحی و تدوین برنامه تبلیغاتی:


طراحی و اجرا برنامه تبلیغاتی نیازمند داشتن تخصص و دانش کافی در این حوزه است. زیرا یک برنامه تبلیغاتی باید مسیر استاندارد برای رسیدن به هدف را طی کند. مراحل طراحی و تدوین برنامه تبلیغاتی در حالت کلی به صورت زیر است:

  • تعیین هدف از تبلیغات
  • بودجه تبلیغات
  • انتخاب رسانه مناسب برای پخش تبلیغات 
  • مشخص کردن یک برنامه ( تقویم )  اجرایی

نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی - مجموعه تبلیغاتی مثلث
نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی

برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی


یکی از مهم ترین مراحل برنامه ها و کمپین های تبلیغاتی که شاید نسبت به آن غفلت می شود، نظارت بر اجرای برنامه تبلیغاتی است. در صورتی که تدوین برنامه تبلیغاتی بدون هرگونه نظارتی باشد عملاً از دست دادن وقت و هزینه است.

یکی از مهم ترین دلایل شکست کمپین های تبلیغاتی، عدم برنامه ریزی دقیق و نظارت بر کمپین است. در اغلب موارد، مدیریت این کمپین‌ ها به دست افرادی سپرده می شود که هیچ گونه دانشی در این حوزه ندارند. در حالی که مدیریت کمپین نیازمند برنامه ریزی دقیق، اجرای منظم و صد البته آگاهی داشتن از مخاطبان و جامعه هدف آن است.

امروزه یک موقعیت شغلی به نام مدیر کمپین (Campaign Management) به وجود آمده است. دریک تعریف بسیار ساده مدیر کمپین یا کمپین منیجر کسی است که کمپین‌های مختلف تبلیغاتی را برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی می‌کند. گاهی اوقات ممکن است برای مدیریت و نظارت بر اجرا برنامه تبلیغاتی نیاز به یک تیم از متخصصان در حوزه تبلیغات و بازاریابی باشد. برخی از وظایف مدیر کمپین عبارتند از:

  • تدوین یک برنامه عملیاتی (Action plan) برای اجرای دقیق کمپین
  • برآورد هزینه‌های اجرایی کمپین و بودجه بندی هوشمندانه
  • ثبت نتایج به دست آمده از کمپین و ارائه گزارش منظم از نتایج کمپین
  • تحلیل و ارزیابی نتایج کمپین بر اساس KPIهای مشخص شده
  • جمع آوری، دسته بندی و استفاده از داده‌های مشتریان جدید

KPI چیست


KPI (Key Performance Indicator) مخفف شاخص عملکرد کلیدی است، شاخص عملکرد کلیدی یک مقدار قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک شرکت چگونه به طور موثر به اهداف اصلی کسب و کار دست یافته است.

سازمان ها از KPI در سطوح مختلف برای ارزیابی موفقیت خود در رسیدن به اهداف استفاده می کنند. کی پی ای برای تیم ها اهداف موردنظر، نقاط عطف برای سنجش پیشرفت و بینش هایی را فراهم می کند که به افراد سازمان کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرند.

از منابع مالی و منابع انسانی گرفته تا بازاریابی و فروش، شاخص های عملکرد کلیدی به هر حوزه ای از تجارت در پیشبرد استراتژیک کمک می کند. سازمان ها از شاخص عملکرد کلیدی (KPI­) در سطوح مختلف برای ارزیابی موفقیت خود در رسیدن به اهداف استفاده می کنند.

شاخص کلیدی عملکرد به طور خاص به تعیین دستاوردهای استراتژیک، مالی و عملیاتی یک شرکت کمک می کنند به ویژه در مقایسه با سایر رقبایشان در بازار هدف.


(KPI)  شاخص عملکرد کلیدی -گروه تبلیغاتی مثلث
(KPI) شاخص عملکرد کلیدی

KPI های خوب شامل:

  1. ارائه شواهد عینی از پیشرفت در جهت دستیابی به نتیجه دلخواه
  2. بررسی میزان آنچه برای اندازه گیری کمک می کند تا به تصمیم گیری بهتر بینجامد.
  3. مقایسه ای ارائه دهید که میزان تغییر عملکرد را در طول زمان اندازه گیری می کند.
  4. می تواند کارآیی، اثربخشی، کیفیت، به موقع بون، مالکیت، انطباق، رفتارها، اقتصاد، عملکرد پروژه، عملکرد پرسنل یا استفاده از منابع را مشخص کند.
  5. بین شاخص های پیشرو و عقب افتاده تعادل ایجاد کند.

انواع KPI ها


شاخص های عملکرد کلیدی دارای کارایی های مختلفی هستند. در حالی که برخی از آنها برای اندازه گیری پیشرفت ماهانه برای یک هدف استفاده می شوند برخی دیگر تمرکز طولانی مدت تری دارند. وجه مشترک  همه شاخص های عملکرد کلیدی این است که به اهداف استراتژیک گره خورده اند. در این بخش مروری بر رایج ترین KPI ها می کنیم:

  • استراتژیک: این شاخص های عملکرد کلیدی اهداف سازمان را زیر نظر دارند. مدیران معمولاً به دنبال یک یا دو KPI استراتژیک هستند تا از عملکرد سازمان در هر زمان معین مطلع شوند. به عنوان مثال می توان به بازده سرمایه گذاری، درآمد و سهم بازار اشاره کرد.
  • عملیاتی: این شاخص  کلیدی عملکرد معمولاً عملکرد را در یک بازه زمانی کوتاه تر اندازه گیری می کنند و بر فرآیندها و کارایی سازمان متمرکز هستند. برخی از نمونه ها شامل فروش بر اساس منطقه، متوسط هزینه ماهانه حمل و نقل و هزینه هر خرید (CPA) است.
  • واحد عملکردی: بسیاری شاخص  کلیدی عملکرد با عملکردهای خاصی مانند امور مالی یا فناوری اطلاعات مرتبط هستند. در حالی که فناوری اطلاعات ممکن است بروز بودن نرم افزار ها را پیگیری کند، کی پی ای های مالی حاشیه سود ناخالص یا بازگشت دارایی ها را پیگیری می کنند. این KPI های عملکردی همچنین می توانند به عنوان استراتژیک یا عملیاتی طبقه بندی شوند.
  • پیشرو در برابر عقب افتادن: صرف نظر از نوع شاخص کلیدی عملکرد که تعریف می کنید، باید تفاوت بین شاخص های پیشرو و شاخص های عقب افتاده را بدانید. در حالی که کی پی ای های پیشرو می توانند به پیش بینی نتایج کمک کنند، KPI های عقب افتاده آنچه را که قبلاً اتفاق افتاده است پیگیری می کنند. سازمان ها از ترکیب هر دو استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که مهمترین موارد را دنبال می کنند.

برنامه ریزی کمپین - گروه تبلیغاتی مثلث
برنامه ریزی کمپین


هدف از برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی


مهم ترین هدف از نظارت بر کمپین تبلیغاتی، رسیدن به اهداف بازاریابی برند است. مدیر برنامه تبلیغاتی یا هر فردی که فرآیند تبلیغات را دنبال می کند بر اساس بازخوردهای به دست آمده به اجرای صحیح و منظم کمپین کمک می کند.

ممکن است در مواردی نیاز باشد که ایده تبلیغ، رسانه تبلیغ با حتی مضمون تبلیغ تغییر کند. این مورد بیشتر زمانی اتفاق می افتد که مدیر متوجه می شود که تبلیغات نتوانسته است به صورت مثبت روی مخاطب هدف خود تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از کارهای مهمی که باید در مرحله نظارت بر کمپین تبلیغاتی صورت بگیرد، ارتباط موثر با آژانس‌های تبلیغاتی و نظارت بر عملکرد آنان است.


صحبت نهایی


تبلیغات یکی از مهم ‏ترین و اساسی ‌ترین ابزارها برای رشد و توسعه هر کسب و کاری است وگاهی اوقات بیشترین هزینه، زمان و انرژی را به خود اختصاص می دهد. برنامه ریزی و نظارت بر کمپین تبلیغاتی سبب می‌شود تا از کوتاه‌ترین و بهینه‌ترین راه به نتیجه و هدف مورد نظر برسیم. با توجه به همین موضوع توصیه می کنیم در صورتی که اطلاعات کافی در این حوزه ندارید، از افراد متخصص کمک بگیرید.


مطالب مرتبط:

Advertising Campaign – Meaning, Examples, & Planning

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ