Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / انواع برند را بشناسید (Know The Types Of Brands)


انواع برند‌‌‌‌‌‌‍‍‌ و معرفی آنها


طبق تعریف انجمن جهانی بازاریابان آمریکا برند عبارت است از: نام، نشان، عبارت، طرح یا ترکیبی از تمام این موارد که باعث شده است کالا یا خدمات یک شرکت به گونه‌ای به مردم شناسانده شود که با کالا و خدمات مشابه متمایز باشد. امروزه شرکت‌های بسیار بزرگ در سراسر جهان برای طراحی استراتژی برند خود وقت و هزینه زیادی صرف می کنند. دسته‌بندی‌های مختلفی برای برند ثبت شده است با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه مطلب انواع برند و یا برندینگ را بررسی می کنیم.

استراتژی برند (استراتژی توسعه نام تجاری) برنامه بلند مدت برای دستیابی به یک سری اهداف بلند مدت است که در نهایت منجر به شناسایی و انتخاب و وفاداری به برند شما توسط مصرف کنندگان می شود.

یک استراتژی برند موفق شامل مأموریت برند، وعده های آن به مشتریان و نحوه ارتباط آنها است. استراتژی برند که اغلب به تصور اشتباه می شود، تنها مجموعی از لوگو، پالت رنگ یا وب سایت شما نیست. اگرچه این عناصر موثر برای استراتژی برند موفق ضروری هستند.

یک استراتژی برند سازی حول همه عناصر ناملموس می چرخد که با گذشت زمان باعث افزایش آگاهی از نام تجاری، ارزش ویژه برند و احساسات برند می شود.

انتخاب و اجرای صحیح استراتژی برند مناسب بر همه جنبه های یک تجارت تأثیر می گذارد و مستقیماً با نیازها، احساسات و محیط های رقابتی مصرف کننده ارتباط دارد.


انواع مختلف برند ها


۱-برند محصول (product branding):


در این مدل برند محصول با در نظر گرفتن منطقه، مخاطب و هم چنین بازار هدفی آن کالا، برند تبدیل به برند محبوب می شود. این شیوه برای شرکت هایی که کار تولید کالا دارند و شرکت هایی که مشغول کار وارد کنندگی محصولات هستند به کار می رود. باید در نظر داشت که این شیوه بسیار مناسب است، برای جذب کردن مخاطب هدف و هم چنین موفقیت چشم گیر در فروش این قسم از کارها می باشد.

برند سازی شما می تواند به گونه ای موثر باشد که مخاطب در انبوه نام تجاری و برند های معتبر، فوراً محصولات شما را انتخاب کند. شما باید به این نکته توجه کنید که هر یک از کالا ها با در نظر گرفتن نوع کالا، قیمت کالا، منطقه و نیاز افراد به کالا، روال های متفاوتی را برای فروش و موفقیت خود باید سپری کند.


پیاده سازی خدمات مورد نیاز مشتری - گروه تبلیغاتی مثلث
پیاده سازی خدمات مورد نیاز مشتری

۲- برند خدمات (service branding):


 تعداد زیادی از کسب و کار های فعال برای مشتریان خود خدمات خاصی را ارائه می دهند. برند سازی روشی موثر است تا مشتری با وجود انواع برند ها در بین محصولات، بی درنگ محصول شما را انتخاب کنند و برای انتخاب خود، دلیل محکم و قاطعی داشته باشد.

خدمات مورد نیاز مشتری را با شیوه های مختلف می توانید پیاده سازی کنید و با در نظر گرفتن به خدمتی که می خواهید ارائه دهید و مخاطب آن خدمت، بهترین نوع خدمات را به مشتریان خود ارائه دهید. خدماتی که شما می توانید به مشتری خود ارائه دهید شامل: اشانتیون، کوپن جایزه، کد تخفیف و … می تواند باشد.


۳- برند اخلاقی (Ethical Brand):


برند های اخلاقی در دو گروه قرار می گیرند: ۱- این برندها برای پاسخگویی با کیفیت در قبال مشتری وقت می گذارند. (برای مشتری خود وقت کافی بگذارند و به نیاز ها و سوال های مشتری با دقت و حوصله جواب دهند.) ۲- شیوه عملکرد یک برند در هنگام استفاده از آن را توصیف می کند و تعهدات شرکت را که مربوط با امنیت یک شغل، مسئولیت های شرکت نسبت به اجتماع است و… را تعیین می کند.

در این مورد یکی از موفق ترین و محبوب ترین برندها، برند Fairtrade است. (این شرکت یک اجتماع سازمان یافته است که رویکرد بازاری دارد و هدف این شرکت کمک به  تولید کننده های جهان سوم است تا بتوانند عادلانه تر داد و ستد کنند.)


برند شرکت (برند سازمان) برای هدایت کردن کل شرکت - گروه تبلیغاتی مثلث
برند شرکت (برند سازمان) برای هدایت کردن کل شرکت

۴- برند شرکت (company brand):


تعداد زیادی از کسب و کار ها در کنار برندی که برای محصولات خود دارند به یک برند اختصاصی برای خود شرکت (برند شرکت) نیاز دارند تا به پشتوانه این برند (برند شرکت) بتوانند محصولات خود را از رقبا بهتر به مشتریان به فروشند.

برند شرکت (برند سازمان)  باعث ایجاد یک سازماندهی یک دست برای هدایت کردن کل شرکت می شود. امروزه شرکت های بزرگ در سراسر جهان برای برندینگ شرکت از افراد متخصص در این حوزه کمک می گیرند تا بتوانند در رقابت موفق باشند.


۵- برند موسسه غیر انتفاعی (Non Profit Brand):


یک نوع مهم از بین انواع برند ها، برند یک موسسه غیر دولتی است که به این نوع برند ها NGO Brand هم گفته می شود. هدف این مدل از برند ها ایجاد مدل های ارزش آفرین است تا در کنار جمع کردن کمک های مالی و خدماتی، از راه های دیگر بتوانند سرمایه های خود را در راستای انجام دادن پروژه ها افزایش دهند. یک برند توانمند در این زمینه بیشتر توجه سرمایه گذاران و خیرین را به سمت خود جلب می کند.


هر بنایی که به منظور خاصی ساخته می شود - آژانس تبلیغاتی مثلث
هر بنایی که به منظور خاصی ساخته می شود یک هدف تجاری دارد

۶- برند مکان (place brand):


هر بنایی که به منظور خاصی ساخته می شود یک هدف تجاری دارد به خصوص اگر این بنا برای یاد بود و یا مجسمه ای خاص باشد و تعدادی مخاطب مرتبط هم داشته باشد. تبدیل شدن یک برند به برند محبوب مردم یک جامعه، از بهترین و موفق ترین شیوه های جذب مشتری است. برند مکان بر اساس منطقه جغرافیایی تعریف می شود و به سه دسته زیر تقسیم می شود:

۱) برندینگ کشوری

۲) برندینگ شهری

۳) برندینگ منطقه ای

 برند مکانی با ایجاد یک ارتباط بین یک منطقه، شهر یا کشور ایجاد می شود. یکی از مهم ترین فاکتورهای موفقیت یک برند مکان این است که بتواند شهروندان آن منطقه را با کالا یا خدمات مورد نظر درگیر کند.


 ۷- برند عمومی(Public Brand):


 برند عمومی، برندی است که تحت برندینگ دولت Government Branding فرآیند برند سازی خود را انجام داده و توسعه یافت. یک برند زمانی موفق می شود که مصرف کننده حق انتخاب داشته باشد و رقابت در بازار آن نباشد. این فرآیند به منظور ایجاد اعتماد و اعتبار برای دولت به کار می رود و در مراحل بعد، این برند، یک برند محبوب برای مردم خواهد بود.


برند شخصی (Personal Brand) - گروه تبلیغاتی مثلث
برند شخصی (Personal Brand)

 ۸- برند شخصی (personal branding): 


برای برند سازی شخصی، باید تمامی ویژگی های خاص و منحصر به فرد شخص شناسایی و بر روی آن ویژگی ها تاکید شود. این ویژگی ها برای ساخت برند شخصی شامل ویژگی هایی می شود که فرد در آن نسبت به دیگران برتری دارد.

با شناسایی این قسمت از ویژگی ها و ارائه دادن آن، باعث شکل گرفتن یک حس مثبت و مطلوب در ذهن طرفداران خود می شود که سبب ایجاد برند شخصی برای فرد خواهد شد.

برند شخصی باعث می شود شخص مورد نظر برای رسیدن به اهدافش مسیر راحت تری را طی کند. این نوع برندسازی (برند شخصی) فقط حول محوریت شخص ایجاد می شود و به همین دلیل یکی از چالش های بزرگ پیش روی یک مدیر است.


۹- برند فعال یا عمل گرا (Activist Brand):


 برند فعال یکی از انواع برندها است که به برند عمل گرا و یا برند هدف، معروف است. برند فعال که هدف آن انجام دادن یک فعالیت است و با این فعالیت مصرف کنندگان آن را می شناسند. برای مثال برند Benetton که تمرکز این برند روی مد قرار دارد و با در نظر گرفتن موضع هایی برای خود در رابطه با مشکلات جهانی شناخته می شود.


 ۱۰- برند ملی (unlabeled):


این نوع برند، مثل برند مربوط به مکان، به یک سری نواحی خاص تعلق دارد. این برند برای معرفی کردن و شهرت در موارد مخصوص به بعضی کشور ها است. برای مثال: تمام دنیا آلمان را با ویژگی نظم و چین را با ویژگی سخت کوشی آنها می شناسند.


جذب نیروی انسانی به توانمندی کارفرما وابسته است - آژانس تبلیغاتی مثلث
جذب نیروی انسانی به توانمندی کارفرما وابسته است

 ۱۱- برند کارفرما (Employer Brand):


 توانایی یک شرکت برای جذب کردن نیروی انسانی که دارای کیفیت بالا باشد به توانمندی برند کارفرما وابسته است. استخدام کردن افراد با صلاحیت، نیازمند ایجاد یک فرهنگ سالم و افراد با کارایی بالا است. اگر یک کارفرما توانایی چانه زنی بالایی داشته باشد خواهد توانست حقوق دریافتی شما را مقداری کم کند بدون این که شما اصلاً متوجه شوید.


 ۱۲- برند جهانی (Global Brand):


 این مدل از برند ها به آسانی شناخته می شوند و به شکل وسیع پخش می شوند. مدل تجاری این برندها  با در نظر گرفتن دسترسی آسان و مداوم در همه جای دنیا است. این مدل برند سازی در هر منطقه از طرف رقبا در حال تهدید است.


 ۱۳- برند جامع (General branding):


برند جامع از انواع برند ها خود به سه گروه تقسیم می شود:

 1- یک دسته مربوط به حوزه بهداشت و درمان است. شامل برندهای تولید و فروش دارو و لوازم بهداشتی می شود که از کل قوانین مربوط به حق اختراعی که ثبت شده است، این برند خارج می شود و اکثر رقیب ها از این برند جامع استفاده می کنند. به عنوان مثال برای این برند می توان برند فولیک اسید و… نام برد.

 2- محصولاتی که برند ندارند (unbranded) و یا محصولاتی که لیبل تجاری ندارند (unlabeled):

معرفی این برند ها و یاد کردن از این برندها بر اساس شکل و شیوه ی استفاده از این برند ها است. به طور مثال صابون برگردان، گلاب، تاید، روغن آفتاب گردان و… از این دست محصولات هستند.

 3- زمانی که حضور یک برند در طول زندگی روزمره انسان زیاد باشد و این برند نقش پر رنگی در زندگی مردم داشته باشد؛ آن محصول به عنوان یک برند و یک نماد برای تمامی محصولات و خدمات مشابه به کار می رود. به طور کلی این برند با زندگی مردم عجین شده است. مانند: زیراکس کردن و یا گوگل کردن.


- برند افراد مشهور و ستاره (Celebrity Brand) - آژانس تبلیغاتی مثلث
برند افراد مشهور و ستاره (Celebrity Brand)

 ۱۴- برند افراد مشهور و ستاره (Celebrity Brand):


 از انواع برند می توتن به برند افراد مشهور اشاره کرد که افرادی که دارای شهرت هستند و در بین مردم شناخته شده هستند تلاش می کنند تا با تولید محتوا در فضای مجازی موفقیت های خود را در زمینه شغل، ویژگی ها و اطلاعاتی در مورد زندگی خصوصی خود را در اختیار مردم گذاشته تا تعداد دنبال کننده ها و بیننده های خود را افزایش دهند. این افراد در بنر و تیزر های تبلیغاتی حضور پیدا می کنند و به دلیل پخش، تفاهم نامه ها، امضا ها و نقش هایی را که بازی کردند به عنوان یک شخصیت برتر تجاری، باعث اعتبار خواهد شد و از این روش برندینگ معروف می شوند.


 ۱۵- برند سرمایه گذار (Investor Brand):


به برند هایی گفته می شود که در حیطه سهامی عام و سرمایه گذاران در این بخش ها فعالیت می کنند. شرایط و وضعیت این دسته از واحد های تجاری بر طبق نحوه سرمایه گذاری و عملیاتی است که برای سهام انجام می دهند. یک برند قوی و یک شرکت سرمایه گذار، انعطاف پذیری خود را در مدیریت قیمت سهام و درک آگاهانه از شرایط سهام را با استفاده از برند خود مدیریت می کنند.


صحبت نهایی


 در این مطلب به معرفی انواع برند پرداختیم. برای شروع یک کسب و کار موفق برند سازی جزء مهم ترین و اولین اصول است. پس بهتر است ابتدا انواع مختلف برند را به خوبی بشناسید و در نهایت بر اساس نوع کسب وکار مناسب ترین برند را برای خود انتخاب کنید. برای ایجاد برند قوی و پیش رو شیوه های مختلفی وجود دارد و بعد از انتخاب یک برند معتبر، شما باید صبر و تحمل فراوان داشته باشید تا به برند قدرتمند تبدیل شوید.

مطالب مرتبط :

There Are Many Types of Brands

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ