Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / آمیخته بازاریابی ۴C


آمیخته بازاریابی ۴C یا مدل ۴C (مشتری، هزینه‌ها، راحتی و ارتباطات)


ممکن است از مدل محبوب ۴P در بازاریابی استفاده کرده­ باشید، که یک تئوری بازاریابی فروشنده محور در مورد محصول، مکان، قیمت و تبلیغات است. اما اگر مدل ۴C بازاریابی را امتحان نکرده­ اید، ممکن است فروش را از دست بدهید. این مدل همان رویکرد P 4 ها است با این تفاوت که یک رویکرد هدایت‌شده توسط مشتری است که ممکن است مؤثرتر از رویکرد متمرکز بر محصولات در دنیای امروزی مشتری محور باشد.

آمیخته بازاریابی ۴C ها شامل: مشتری، هزینه­‌ها، راحتی و ارتباطات هستند. با یادگیری استفاده از مدل ۴Cها، این شانس را خواهیم داشت که از منظر جدید (مشتری) به محصول خود فکر کنیم و این می تواند برای تجارت و هر نوع کسب و کاری بسیار خوب باشد.

در اینجا نحوه­ ی استفاده از آمیخته بازاریابی ۴C برای بهترین موقعیت محصول در بازار رقابتی آورده شده است.

به ­عنوان بازاریاب، به همه­‌ی ما در مورد چهار­ رکن راهبردی بازاریابی آموزش داده شده ­است. روش ۴P که متمرکز بر محصول، قیمت، مکان و تبلیغات است، که از روز اول آموزش ما در دنیای بازاریابی در حافظه­‌ی ما ریشه دوانده است. با این حال، این چهار دسته با چهار رکن واقعی‌تر بازاریابی دیگر همسو می باشند که همان آمیخته بازاریابی ۴C ها هستند.

آمیخته بازاریابی ۴C بازاریابی عبارتند از:

  1. مشتری
  2. هزینه‌­ها
  3. راحتی
  4. ارتباطات

تمرکز مدل 4C بر ارتباط با مخاطب - گروه تبلیغاتی مثلث
تمرکز مدل ۴C بر ارتباط با مخاطب

۴C های بازاریابی چه هستند؟

رویکرد مبتنی بر آمیخته بازاریابی ۴C که شامل تقاضاها و نیازهای مصرف کننده، هزینه­‌‍ها، راحتی و ارتباطات هستند، مسلماً برای آمیزه­ ی بازاریابی بسیار ارزشمندتر از P4ها هستند. آنها نه تنها بر بازاریابی و فروش یک محصول، بلکه بر ارتباط با مخاطبان هدف از ابتدای فرآیند تا انتهای آن نیز تمرکز می‌­کنند.

تمرکز رویکرد P4 بر یک راهبرد بازاریابی فروشنده­ محور است که می تواند برای فروش بسیار موثر باشد. با این حال، رویکرد آمیخته بازاریابی ۴C که یک دیدگاه مبتنی بر مصرف­ کننده است بیشتر در مورد راهبرد بازاریابی ارائه می­‌شود.

برای توضیح بیشتر در باره­‌ی اهمیت مدل ۴C ها، در اینجا آنها را جزء به جزء برای شما تجزیه و تحلیل می‌­کنیم.


  • تقاضاها و نیازهای مشتری (Customer)

اولین C در این آمیزه ­ی بازاریابی، تقاضاها و نیازهای مشتری است. اولین Cبه­ جای تمرکز بر­خود محصول، بر­پر­کردن خلاء زندگی مشتری تمرکز می­‌کند. این راهبرد بازاریابی برای مشاغلی که علاقه­‌‍مند به درک مشتریان خود هستند، مهم است. هنگامی که مشتری خود را درک کردیم، ایجاد محصولی که برای آنها مفید باشد بسیار آسان­‌تر می‌­شود. مشتری تصمیم به خرید می­‌گیرد و بنابراین، با ارزش ­ترین منبع در هر استراتژی بازاریابی است.

  • هزینه (Cost)

دومین C در بازاریابی هزینه است. بهای تمام شده­ ی محصول خود را با قیمت آن اشتباه نگیرید. قیمت، تنها بخش کوچکی از هزینه­‌ی کلی خرید یک محصول برای مشتری است. تعیین هزینه‌­­ی کلی و نه فقط قیمت محصول ما برای مشتری مهم است.

هزینه نه تنها شامل قیمت کالا می­‌شود، بلکه ممکن است شامل مواردی مانند مدت ­زمانی که به­ طول می‌­انجامد تا مشتری برای خرید محصول ما به مکان کسب و کارمان برسد، یا هزینه بنزینی که برای رسیدن به آنجا لازم دارد، باشد. هزینه همچنین می‌­تواند شامل نفع و سود حاصل از خرید  محصول یا عدم وجود آن برای مشتری باشد.


دستیابی راحت مشتری به محصول - گروه تبلیغاتی مثلث
راحتی مخاطبان برای خرید

  • راحتی (Convenience)

سومین C در این آمیزه­‌ی بازاریابی، راحتی است. راحتی مشابه «مکان» در استراتژی بازاریابی P4 است. با این حال، این دو بسیار متفاوت هستند. مکان به سادگی به جایی که محصول فروخته خواهد شد اشاره دارد. راحتی یک رویکرد مشتری مداران‌­تر در این راهبرد بازاریابی است. هنگامی که عادات مشتری خود را تجزیه و تحلیل کردیم، باید بدانیم که آیا آنها خرید را به صورت آنلاین انجام­ می‌­دهند یا از فروشگاه­‌‍‌ها خرید می­‌کنند و همچنین می­‌خواهیم بدانیم که برای خرید محصول ما چه کاری انجام می­‌دهند.

هزینه‌­ی کلی محصول تا حدی راحتی آن را برای مخاطب هدف تعیین می­‌کند. هدف این است که خرید محصول، مقرون به صرفه و به اندازه­‌ی کافی ساده باشد تا مشتری بتواند بدون نیاز به اینکه به اصطلاح هفت خان رستم را طی­ کند به محصول دست یابد.

  • ارتباطات (Communication)

چهارمین و آخرین C در بازاریابی، ارتباطات است. ارتباطات همیشه کلید بازاریابی کسب و کار است. بدون آن، آمیخته بازاریابی ۴C موثر نخواهد بود. ارتباط مشابه P چهارم، یا همان تبلیغات است. در عین ­حال، بسیار با آن تفاوت دارد.

تبلیغ یک محصول برای تحت تأثیر قراردادن مشتریان و به ­منظور ترغیب آنها برای خرید آن­ محصول استفاده می­‌شود. تبلیغات اغلب می تواند نوعی بازار گرمی فریبنده و بی­ اثر باشند. درحالی­که، ارتباطات (دوباره) یک رویکرد مشتری­‌مدار برای عملیات فروش محصولات است. ارتباطات مستلزم تعامل بین خریدار و فروشنده است. این راهبرد بازاریابی را می‌توان به راحتی از طریق استفاده از رسانه‌­های اجتماعی پیاده­‌سازی کرد.

بازاریابی یک­ محصول در سایت­‌های یا رسانه­‌های اجتماعی، یا حتی قراردادن پیوندهایی به پروفایل‌­های رسانه­‌های اجتماعی می تواند برای مشتریان­مان بسیار مفید باشد. این به آنها اجازه می­‌دهد تا با برند ما در سطح شخصی تعامل داشته‌ ­باشند و در نهایت منجر به­ وفاداری بیشتر­ مشتریان با برند محصول می شود.


آمیخته بازاریابی 4C درک مخاطبان قبل از توسعه محصول - گروه تبلیغاتی مثلث
آمیخته بازاریابی ۴C درک مخاطبان قبل از توسعه محصول

به­ کارگیری رویکرد C4 بازاریابی

مدل C4 در بازاریابی می­‌تواند برای هریک از راهبرد­های آن بسیار مفید باشد. این راهبرد، بازاریابان را مجبور می­‌کند تا قبل از اینکه محصولی را رشد و توسعه بدهند واقعاً مخاطبان خود را درک کنند. این راهبرد مستلزم برقراری ارتباط در کل فرآیند، از ابتدا تا انتها است و با درک آنچه مشتری از محصول شما می‌خواهد و نیاز دارد، شروع می‌شود.

هنگام استفاده از آمیخته بازاریابی ۴C فقط باید به یاد داشته ­باشیم که همیشه ابتدا به مشتری خود فکر کنیم و در طول مسیر با آنها ارتباط برقرار کنیم. در نتیجه، مخاطبان احساس خواهند کرد که مستقیماً با آنها و نیازهایشان صحبت می­‌کنیم.


رویکردهای ۴P و C4 چگونه به هم مرتبط هستند؟   

مدل ۴P و ۴C به­ هم مرتبط هستند زیرا هر دو جزء یک راهبرد بازاریابی هستند. اگر می‌خواهید کسب و کارتان به موفقیت برسد، باید هر چهار عامل و ارتباطات آنها با یکدیگر در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال، قیمت را نمی­‌توان بدون در نظرگرفتن محصول و تقاضای آن توضیح داد، جایی ­که مشتری وارد بازی می­‌شود. در دسترس­‌ بودن محصول ما تحت تأثیر کانال‌­هایی است که انتخاب می‌­کنیم و این همان­جایی است که توزیع وارد عمل می شود. در واقع این بدان معناست که بازاریابان برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود باید هر دو عامل را در نظر بگیرند.

با درک آمیخته بازاریابی ۴P و ۴C، همچنین نحوه­ ی تعامل آنها با یکدیگر، بازاریابان قادر ­خواهند بود استراتژی­‌های موفقی ایجاد­ کنند که بر بهینه ­سازی هر یک از این حوزه­‌های مهم به طور جداگانه و ارتباط آنها با یکدیگر تمرکز دارد. اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید، درک مدل ۴C ها می‌تواند به شما مزیتی که بیشتر مورد نیاز است نسبت به رقبای­تان بدهد.


آمیخته بازاریابی 4C نیاز مشتریان را برآورده می کند - گروه تبلیغاتی مثلث
آمیخته بازاریابی ۴C نیاز مشتریان را برآورده می کند

همچنین می‌تواند به ما کمک­ کند تا با کسب‌وکارهای بزرگ‌تری که بودجه‌های بازاریابی قابل توجهی دارند، رقابت کنیم. به یاد داشته ­باشید که موفقیت آمیخته بازاریابی ۴C با شناخت مشتری، هدف و شناسایی نیازها و خواسته‌­های آنها شروع می‌­شود. سپس می‌توانیم با محصولات یا خدماتی که آنها احساس می‌کنند ارزشمند هست پاسخ دهیم و شاهد افزایش سرسام‌آور فروش باشیم.


تعاملات خود را افزایش دهید و به مشتریان بیشتری دست یابید!

آمیخته بازاریابی ۴C بازاریابی به ایجاد یک استراتژی مؤثرتر کمک زیادی می­‌کند که به ارزش محصول می افزاید و به ویژه نیازهای مشتریان را برآورده می­‌کند و البته این استراتژی به سایر عوامل مرتبط با بازار‌یابی محتوایی نیز بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

۴Cs of Marketing

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ