Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / بیزینس پلن یا برنامه تجاری (Business Plan) چیست؟


بیزینس پلن چیست و چگونه می تواند به کسب و کار کمک کند؟


بیزینس پلن (طرح کسب و کار) و بیزینس مدل موضوعاتی هستند که هر کسب و کاری باید آنها را در نظر بگیرد و برای درک آنها وقت بگذارد زیرا هر دوی آنها به رشد کسب و کار کمک می کنند. کسب و کار ها با استفاده از بیزینس پلن و بیزینس مدل می توانند فرآیند واضح تر، محصولات و خدمات بهتری داشته باشند. «برنامه تجاری سندی است که به تفصیل اهداف شرکت و نحوه برنامه ریزی آن برای دستیابی به اهداف خود را مشخص می کند.»

از تفاوت بین بیزینس پلن و بیزینس مدل باید گفت که بیزینس مدل مکانیزمی است که شرکت از طریق آن سود خود را تولید می کند در حالی که طرح تجاری سندی است که استراتژی و عملکرد مالی مورد انتظار شرکت را برای سال های آینده ارائه می دهد.

از دیگر تفاوت بین بیزینس پلن و بیزینس مدل این است که بیزینس مدل توضیح می دهد که چگونه شرکت در زنجیره ارزش صنعت خود قرار می گیرد و چگونه روابط خود را با تامین کنندگان، مشتریان و شرکای خود به منظور ایجاد سود سازماندهی می کند. طرح کسب و کار این موقعیت یابی را به مجموعه ای از اقدامات استراتژیک ترجمه می کند.


ابتدا برای شروع به صورت خلاصه به مخاطب خود بگویید، شرکت شما چیست و چرا موفق خواهد بود.

  • توضیحات شرکت یا فعالیت
  • تحلیل بازار
  • سازماندهی و مدیریت
  • خدمات یا خط تولید
  • بازاریابی و فروش
  • درخواست بودجه
  • پیش بینی های مالی
  • خلاصه روند اجرایی

بیزینس پلن و بیزینس مدل - گروه تبلیغاتی مثلث
رسیدن به بینشی قدرتمندی از تجارت با بررسی بیزینس پلن

چرا شما به برنامه تجاری احتیاج دارید؟


چرا شما یک برنامه تجاری (Business Plan) می خواهید؟ شاید شما بعضی دلایل این کار را بدانید، اما دلایل بسیار خوب و مفیدی برای ایجاد بیزینس پلن کسب و کار وجود دارد که بسیاری از دارندگان مشاغل از آنها اطلاع ندارند. بنابراین، فقط برای ایجاد یک تغییر بیایید ابتدا به دلایل کمتر واضح نگاهی بیندازیم و با مواردی که احتمالاً از قبل درباره آنها می شناسید، پایان دهیم.


  • برای اثبات اینکه در مورد شغل خود جدی هستید

یک برنامه تجاری رسمی برای نشان دادن تمام علاقه مندان، کارمندان، سرمایه گذاران، شرکا لازم است که شما در ساختن مشاغل متعهد باشید.

  • برای ایجاد نقاط قوت کسب و کار

طرح کسب و کار باید به طور واضح درباره نقاط قوت بلند مدت بیزینس که مهمترین موفقیت کسب و کار شما هستند، بیان کنید.

  • تحلیل رقابت شما با شرکت های دیگر

برای درک بهتر رقابت با شرکت های دیگر ایجاد برنامه تجاری، شما را وادار به تجزیه و تحلیل بیشتر درباره کسب و کار می کند. همه شرکت ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم رقابت دارند و درک مزایای رقابتی شرکت شما بسیار مهم است.

  • پیش فرض های قبلی را بدون نقص بیان کنید

فرآیند نوشتن برنامه تجاری به شما کمک می کند تا فرضیه هایی که قبلاً “در ذهن خود” داشته اید پیش زمینه قرار گیرد. با نوشتن و ارزیابی آنها، می توانید آنها را آزمایش کرده و اعتبار آنها را تحلیل کنید


مستند سازی مدل درآمد  - گروه تبلیغاتی مثلث
مستند سازی و نوشتن مدل درآمدی و … در برنامه تجاری

  • مستند سازی مدل درآمد

تجارت شما دقیقاً چگونه درآمد خواهد داشت؟ این یک سوال مهم است و پاسخ دادن به آن نیز به صورت نوشتاری بسیار مهم است، برای اینکه شما دقیقا به همان مبلغ برسید، پاسخ به این سوال برای شما و سرمایه گذاران بسیار مهم است. مستند سازی مدل درآمد به رفع چالش ها و فرضیات مرتبط با مدل کمک می کند.

  • برای تعیین نیازهای مالی

آیا کسب و کار شما نیاز به افزایش سرمایه دارد؟ چقدر؟ یکی از اهداف برنامه کاری این است که به شما کمک کند تا دقیقاً چقدر سرمایه مورد نیاز خود را تعیین کنید و دقیقا آن را برای چه استفاده کنید. این روند برای جمع آوری سرمایه برای مشاغل و به کارگیری مؤثر سرمایه ضروری است.

  • برای به چالش کشیدن شما برای تحقیق و شناخت بازار هدف

مهمترین روندهای صنعت شما کدام است؟ بزرگترین تهدیدات برای صنعت شما چیست؟ آیا بازار رو به رشد است یا رو به کاهش است؟ اندازه بازار هدف برای محصول یا خدمات شما چقدر است؟ ایجاد یک برنامه تجاری به شما کمک می کند تا درک گسترده تر، عمیق تر و ظریف تری از بازار خود به دست آورید.

  • برای جذب کارمندان و تیم مدیریتی مناسب

برای جذب استعدادهای افراد و جذب کارمندان با عملکردی با کیفیت بالا، یک برنامه کاری ضروری است. برنامه تجاری به نحوه عملکرد کارکنان شما و مدیریتان الهام می بخشد که کدام ایده مناسب است و این کسب و کار برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود آماده است.

ایجاد یک طرح تجاری یا بیزینس پلن کسب و کار به تعیین نقش شرکت در بازار کمک می کند. این تعریف به شما امکان می دهد تا به طور خلاصه موقعیت تجاری خود را به مشتریان، سرمایه گذاران و شرکا معرفی کنید.


بیزینس پلن چیست - گروه تبلیغاتی مثلث
سنجش موفقیت و مقایسه نتایج بیزینس با Business Plan

  • برای موفقیت در کسب و کار

برنامه تجاری رسمی به شما امکان می دهد نتایج عملیاتی واقعی را در مقابل برنامه تجارتی خود مقایسه کنید. به این ترتیب، به شما این امکان را می دهد تا به وضوح ببینید که آیا به اهداف استراتژیک، تأمین مالی و عملیاتی خود دست پیدا کرده اید یا خیر؟

  • مجدداً تجارت خود را برای مقابله با شرایط تغییر دهید

به عنوان مثال، در شرایط دشوار اقتصادی (رکود اقتصادی ، اپدیمی کووید ۱۹)، اگر مدل های فروش فعلی و عملیاتی شما کار نمی کنند؛ می توانید برنامه کاری خود را برای تعریف آزمایش و اعتبار ایده ها و استراتژی های جدید بازنویسی کنید.

  • برای مستند سازی برنامه تجاری
  1. چگونه می خواهید به مشتریان خود دست پیدا کنید؟
  2. چگونه آنها را حفظ خواهید کرد؟
  3. بودجه تبلیغاتی شما چقدر است؟
  4. چگونه هزینه خدمات یا کالا خود را می خواهید مشخص کنید؟
  5. آیا برنامه بازاریابی کاملاً مستند برای رشد بیزینس را آماده کره اید؟
  6. برای کشف فرصت های جدید

از طریق روند طوفان ذهنی و مصاحبه های سفید و خلاق، به احتمال زیاد شغل خود را در روشنایی دیگری مشاهده خواهید کرد. در نتیجه، شما اغلب برای بازاریابی محصول یا خدمات خود و اجرای شغل خود ایده های جدیدی ایجاد خواهید کرد.


طرح کسب و کار چیست - گروه تبلیغاتی مثلث
نیاز بیزینس ها به بیزینس پلن

آیا دارندگان مشاغل بزرگ نیاز به طرح کسب و کار دارند؟


صاحبان کسب و کار و کارآفرینان بزرگ گاهی فکر می کنند که نیازی به بیزینس پلن ندارند. آنها محصولی را به فروش می رسانند و یا خدماتی را به مشتریان خود می دهند که به نظر می رسد نوع عملی ساده و بدون چالش باشد. با این حال، صاحبان مشاغل بزرگ هنگامی که وقت خود را برای بررسی یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن کسب و کار می گذارند، بینش قدرتمندی در مورد تجارت خود کسب می کنند.

استراتژی های جدید بازاریابی، زمینه های به کار رفته توسعه و گسترش و استراتژی های موثر قیمت گذاری هنگام بررسی شیوه های تجاری پدیدار می شوند. بنابراین حتما همه مشاغل به یک برنامه تجاری قوی نیاز دارند!

امور مالی

 بیشتر مشاغل در مقطعی از توسعه و پیشرفت خود نیاز به تأمین اعتبار توسط وام دهندگان یا سرمایه گذاران دارند. یک برنامه تجاری خوب به سلامت مالی یک شرکت، شانس موفقیت و توانایی آن در پرداخت تعهدات مالی می پردازد. اطلاعات بسیار مفصلی که در بخش مالی یک برنامه تجاری وجود دارد، شامل اطلاعات مربوط به هزینه مواد، تجهیزات و عملیات تجاری به همراه داده هایی است که استراتژی قیمت گذاری یک شرکت و پتانسیل سود را شرح می دهد.


افزایش بهره وری از کارمندان و شرح وظایف در بیزینس پلن - گروه تبلیغاتی مثلث
افزایش بهره وری از کارمندان و شرح وظایف در بیزینس پلن

  • کارمندان

کارمندان به طور روزانه در وظیفه شغلی خود نیاز به جهت مشخص شده در پیش روی خود برای پیشرفت دارند و هدف بلند مدت آنها در یک شرکت می باشد. یک برنامه تجاری جامع و کامل این اطلاعات را به طور واضح و مختصر برای کارمندان توصیف می کند، زیرا آنها به دنبال افزایش بهره وری فردی در کل بیزینس هستند.  کارمندان در سمتهای نظارتی و مدیریتی با داشتن اهداف مشخص و واضح بر روی وظیفه خود متمرکز هستند.

  • نظارت بر پیشرفت

برای ارزیابی شغل و پیشرفت آن از یک برنامه تجاری استفاده کنید. برای ارزیابی عملکرد کلی مشاغل، سلامت مالی و دستیابی به اهداف، برنامه های تجاری سالانه را برنامه ریزی کنید. برنامه کاری باید به منظور تحقق اهداف در عین حال دست نیافتنی، تغییرات ایجاد شده در مشاغل را راهنمایی کند. به خاطر داشته باشید که برنامه های کسب و کار با توجه به نیاز شرکت شما می توانند تغییر و تحول پیدا کنند.

  • اهداف مشخصی را برای مدیران تعیین کنید

مدیریت خوب مستلزم تعیین اهداف خاص و سپس پیگیری دقیق است. از اتفاقات عجیب، که چگونه بسیاری از کسب و کارهای موجود بدون برنامه مدیریت می شوند. چگونه آنها آنچه را که قرار است اتفاق بیفتد را تعیین می کنند؟ در حقیقت شما واقعاً فقط یک برنامه کوتاه و برنامه ریزی در ذهن خود دارید و اگر بتوانید همان کار را انجام دهید به نفع شما است، اما با رشد کسب و کار شما می خواهید سازماندهی و برنامه ریزی بهتری داشته باشید و اولویت ها را بهتر بشناسید.


نمونه بیزینس پلن بطور کلی به شرح زیر است:

  • خلاصه اجرایی مروری مقدماتی از کسب و کار شما.
  • توضیحات شرکت. شرح عمیق تر و دقیق تر از کسب و کار خود و دلیل وجود آن.
  • تحلیل بازار. اطلاعات مبتنی بر تحقیق در مورد صنعت و بازار هدف شما.
  • محصولات و خدمات. چیزی که قصد دارید در ازای پول ارائه دهید.
  • برنامه ی بازاریابی. استراتژی تبلیغاتی برای معرفی کسب و کار شما به دنیا و افزایش فروش.
  • برنامه لجستیک و عملیات. هر چیزی که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد تا کسب‌وکار شما به درستی کار کند.
  • طرح مالی. تفکیک اعداد شما برای نشان دادن آنچه برای شروع نیاز دارید و همچنین برای اثبات سودآوری.

نتیجه گیری

به طور کلی نوشتن یک برنامه تجاری یا بیزینس پلن می تواند برای کسب و کار ها و کارآفرینان بسیار مناسب و پر سود باشد. و همچنین در ایجاد یک برنامه کاری عملی و واقع بینانه به شما کمک کند. الگوها و نمونه های بسیاری از بیزینس پلن برای کمک و راهنمایی بیشتر در دسترس هستند. ما در تلاش هستیم تا با ارائه راهکارهای مناسب در تدوین برنامه تجاری همراه شما باشیم .

مطالب مرتبط :

?What Is a Business Plan

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ