Mosalas Advertising Group

Demo Reel

خانه مشاوره
DEMO REEL

صفحه اصلی / وبلاگ / انواع مدل کسب و کار (Types Of Business Model)

انواع بیزینس مدل در کسب و کار


امروزه در کسب و کارها (بیزینس) از روش ها و مدل های علمی استفاده می شود. انواع مدل کسب و کار تحت تحقیقات گسترده ای در سطح جهانی به دست آمده است. طرح های قدیمی کسب و کار، طی فرآیندهایی، به مدل های پیشرفته امروزه تبدیل یافتند. افرادی که تمایل دارند کسب و کار جدیدی آغاز کنند، لازم است در مورد انواع مدل کسب و کار اطلاعاتی در دست داشته باشند. ما در این مطلب با این هدف که شما کسب و کار خود را در مدل صحیح تری شروع کنید، قصد داریم انواع مدل کسب و کار که شامل مدل بازاریابی b2b، مدل بازاریابی b2c و ۷ مدل دیگر آن را به اختصار معرفی کنیم.


مدل کسب و کار چیست؟


مدل کسب و کار، با نام الگوی تجاری در زمینه وسیع تجارت شناخته می شود. در دنیای امروز، کسب و کارها در مدل های مختلفی انجام می شوند. مدل های کسب و کار توانستند پاسخگوی سوالات مهمی باشند که بتوانند بستر خوبی برای رشد کسب و کارها باشند. خلق ارزش ها، تبدیل کردن ارزش ها به پول و تداوم کسب و کار از مهم ترین هدف های یک مدل کسب و کار می تواند باشد. از انواع مدل کسب و کار می توان در بیزینس های کوچک و بزرگ استفاده کرد. چه بسا که این مدل ها می توانند با استراتژی های درست، بیزینس های کوچک را به بیزینس های بزرگ تبدیل کنند.


انواع مدل کسب و کار (مدل های بیزینسی)


شروع یک کسب و کار هدفمند، به شناخت انواع مدل های کسب و کار نیاز دارد. در ادامه به بررسی مدل های بیزینسی می پردازیم.


مدل B2B،فعالیت بین دو سازمان تجاری است -گروه تبلیغاتی مثلث
b2b چیست

بازاریابی B2B (Business To Business)


بازاریابی b2b از قدیمی ترین مدل های کسب و کار به شمار می آید. این مدل از کسب و کار، فعالیت بین دو سازمان تجاری است. به طوری که خدمات و کالاهای یک سازمان تجاری، سازمان تجاری دیگری را تامین می کند. این سازمان تجاری گاه می تواند یک مغازه کوچک باشد یا یک شرکت تجاری بین المللی باشد. در بازاریابی b2b یک شرکت تجاری با تعدادی از شرکت های مشخص و کوچک تر از خود در ارتباط است. در بازاریابی b2b شرکت تجاری بزرگ تر، خدمات و کالاهای شرکت های کوچک تر را تامین می کنند.

در بازاریابی b2b محدودیتی در بازار کسب و کار وجود دارد. این محدودیت، کمتر بودن تعداد شرکت های بزرگی است که به شرکت های کوچک تر خدمات یا کالا عرضه می کنند. در این صورت، بازار وسعت کمتری پیدا می کند. از مهم ترین عملکردهایی که می تواند مدل کسب و کار b2b، کسب و کار را در راستای سودهی پیش ببرد، برقراری ارتباطات گسترده، تعاملات فنی درست، مذاکرات تجاری هدفمند و عرضه خدمات پس از فروش با شرکت های متقابل است.


در بیزینس b2c خدمات یا کالا به صورت مستقیم از طرف شرکت یا سازمان تجاری به مصرف کننده نهایی فروخته می شود -مجموعه تبلیغاتی مثلث
b2c چیست

بازاریابی B2C (Business To Consumer )


در بازاریابی b2c خدمات یا کالا به صورت مستقیم از طرف شرکت یا سازمان تجاری به مصرف کننده نهایی فروخته می شود. هیچ نوع واسطه ای بین تامین کننده کالا یا خدمات و مصرف کننده وجود ندارد. در قدیم از بازاریابی b2c برای عرضه مستقیم کالا به مشتری نهایی استفاده می شد. در دنیای ارتباطات امروزی از این مدل تجاری برای معاملات اینترنتی بین شرکت تامین کننده و مصرف کننده نهایی انجام می شود. شبکه های اجتماعی، بسترهای بسیار خوبی برای رشد بازاریابی b2c هستند.

برای پیشبرد اهداف مدل تجاری b2c، لازم است از شرکت های تبلیغاتی کمک گرفته شود. شرکت های تبلیغاتی می توانند برند و اهداف شرکت تجاری را به مصرف کنندگان نهایی معرفی کنند. از این رو سازمان تجاری باید بودجه ای خاص به منظور انجام تبلیغات پربازده در نظر بگیرد. استفاده از این نوع مدل به صورت چشمگیری گسترش پیدا کرده است و در خرید و فروش های آنلاین بیشتر مورد استفاده است. زمان معامله در کسب و کار b2c بسیار کمتر است و معاملات در کمترین زمان به پایان می رسند.


در الگوی تجاری c2b تجارت مصرف کنندگان، کالا و خدمات خود را به مشاغل می فروشند - گروه تبلیغاتی مثلث
c2b چیست

مدل C2B (Consumer To Business)


الگوی تجاری c2b در بین انواع مدل کسب و کار محبوبیت کمتری دارد. در نتیجه شرکت ها و سازمان های تجاری کمتری از این مدل کسب و کار برای فروش کالاها و خدمات خود استفاده می کنند. این نوع مدل تجاری، به عنوان نوعی تجارت معکوس شناخته می شود. به طوری که در این تجارت مصرف کنندگان، کالا و خدمات خود را به مشاغل می فروشند. بیزینس c2b در بستر اینترنت و به صورت آنلاین انجام می شود؛ مانند یک شرکت انحصاری در یک شرکت بزرگ تر فعالیت می کنند.

برای مثال شرکت های خدماتی مانند شرکت های هواپیمایی از این نوع مدل کسب و کار برای جذب مشتری های زیاد استفاده می کنند. در این الگوی تجاری پیشنهادات قیمت از طرف مشتری به شرکت داده می شود. این شرایط باعث ایجاد فضای رقابتی در بین شرکت های هواپیمایی می شود.

در بیزینس c2b، واسطه هایی بین شرکت ها و مصرف کنندگان خدمات وجود دارد. واسطه گران کمک می کنند تا معاملات در قالب مزایده معکوس انجام شود. همچنین راهنمای مفیدی برای مشتریان باشند.


در مدل کسب و کار c2c، مشتری با مشتری ارتباط تجاری دارد  - مجموعه تبلیغاتی مثلث
c2c چیست

مدل C2C (Consumer To Consumer)


در مدل کسب و کار c2c، مشتری با مشتری ارتباط تجاری دارد. در بیزینس c2c، مشتریان می توانند در محیطی آنلاین به مشتریان دیگر دسترسی داشته باشند و تجارت کالایی و خدماتی خود را انجام دهند. بیشترین تجارتی که در این مدل از کسب و کار انجام می شود، خرید و فروش کالای دست دوم است. مشتری برای کالای مورد نظر خود قیمت گذاری می کند و در مورد قیمت و ارزش کالا با مشتری طرف مقابل به تفاهم نهایی می رسد. بیزینس c2c، به صورت فیزیکی نیز بین دو مشتری انجام می شود. برای فعالیت در بسترهای اینترنتی، مشتریان از کانال هایی مانند شبکه های اجتماعی و وب سایت های مختلف استفاده می کنند.


در الگوی تجاری b2g معامله بین شرکت های تجاری و دولت است و سازمان های تجاری، کالاها و خدمات خود را به دولت می فروشند - گروه تبلیغاتی مثلث
b2g چیست

مدل B2G (Business To Government)


در الگوی تجاری b2g معامله بین شرکت های تجاری و دولت انجام می شود. بر طبق این معامله، سازمان های تجاری، کالاها و خدمات خود را به دولت می فروشند. دولت در تمامی نقاط کشور دارای دفاتر و آژانس های وابسته به خود است. سازمان های شرکتی، کالاها و خدمات خود را به این دفاتر و آژانس ها می فروشند. این معاملات معمولاً در مقیاس های کلان انجام می شوند. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های پیمانکاری اشاره کرد. شرکت های پیمانکاری خدمات خود را به منظور شهرسازی، به آژانس های دولتی می فروشند.


در  مدل کسب و کارg2b، فعالیت تجاری بین دولت و شرکت تجاری انجام می شود - گروه تبلیغاتی مثلث
g2b چیست

مدل G2B (Government To Business)


در این مدل از کسب و کار، فعالیت تجاری بین دولت و شرکت تجاری انجام می شود. استفاد صحیح از بیزینس g2b باعث ارتقا و رشد کسب و کار در یک کشور می شود. دولت ها با ارائه تسهیلات و ابزارهای مورد نیاز می توانند از شرکت های تجاری پشتیبانی موثری داشته باشند. در بیزینس g2b قراردادی ما بین شرکت های تجاری و دولت، بسته می شود و براساس این قرارداد دولت خدمات و کالاهای مورد نظر را به شرکت های تجاری می فروشند. درآمدهای حاصل از این مدل تجاری، باعث بهبود و پیشرفت اقتصاد کشور می شود.


در الگوی تجاری c2g، همکاری بین مشتری که همان مردم هستند و دولت انجام می شود - شرکت تبلیغاتی مثلث
c2g چیست؟

مدل C2G (Consumer To Government)


در الگوی تجاری c2g، همکاری بین مشتری که همان مردم هستند و دولت انجام می شود. این همکاری بیشتر به منظور افزایش مشارکت مردم در امور دولتی انجام می شود. در بیزینس c2g، بیشتر ارائه خدمات از طرف مردم به دولت است. برای مثال می توان به رای دادن مردم در انتخابات اشاره کرد. در این مدل تجاری، مردم نظرات و عقاید خود را به صورت رای به دولت ارائه می دهند. درآمد این تجارت، همان ارتقا و پیشرفت کشور است.


در  مدل کسب و کار g2c، فعالیت تجاری بین دولت و شرکت تجاری انجام می شود - گروه تبلیغاتی مثلث
g2c چیست

مدل G2C (Government To Consumer)


در بیزینس g2c، فعالیت تجاری بین دولت و مشتریان انجام می شود. به طوری که دولت به صورت مستقیم کالا یا خدمات خود را به مشتریان یا مردم کشور خود می فروشد. دولت برای فروش خدمات خود از دفاتر دولتی یا پیشخوان ها استفاده می کند. مشتری موظف است در برابر خدمتی که دریافت می کند، هزینه مشخصی به دولت پرداخت کند. دریافت انواع خدمات دولتی، باعث بهبود وضعیت مردم می شود و هزینه حاصل از این خدمات می تواند درآمد خوبی برای دولت باشد. معمولاً این خدمات ارزان تر، شفاف تر و سریع تر در دسترس مشتریان و مردم هستند.


در بیزینس b2b2c، کالا و خدمات به صورت مستقیم از شرکت تجاری به مصرف کننده نهایی نمی رسد - گروه تبلیغاتی مثلث
b2b2c چیست

مدل B2B2C (Business To Business To Consumer)


در این الگوی تجاری، کالا یا خدمات از بیزینس به بیزینس و در نهایت به مصرف کننده می رسد. در بیزینس b2b2c، کالا و خدمات به صورت مستقیم از شرکت تجاری به مصرف کننده نهایی نمی رسد. بلکه در این میان از یک شرکت تجاری دومی، برای انتقال خدمات به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. شرکت هایی که به صورت مستقیم دسترسی به مصرف کننده ندارند، از الگوی تجاری b2b2c استفاده می کنند. برای اجرای بیزینس b2b2c به بهترین شکل ممکن، باید از استراتژی بازاریابی مناسبی استفاده شود. بازاریابی مانند یک عنصر کلیدی در این نوع مدل از کسب و کار عمل می کند. هدف اصلی شرکت تجاری اول، پیدا کردن مشتری به صورت مستقیم نیست. به طوری که ارتباط با یک شرکت تجاری دوم و بازاریابی خوب، یافتن مشتری را به عهده شرکت ثانوی می گذارد.


 صحبت نهایی


شناخت انواع مدل کسب و کار در چگونگی رشد و توسعه آن بسیار موثر است. متاسفانه برخی از افراد به دلیل عدم آگاهی از مدل کسب و کار خود، دچار ضررهای جدی می شوند. بیزنس شما از کدام نوع مدل کسب و کار است؟ آیا برای جذب مشتری و افزایش فروش خود با توجه به مدل کسب و کارتان، استراتژی طراحی کرده اید؟ نظرات و سوالات خود را از طریق دایرکت با ما به اشتراک بگذارید.


مطالب مرتبط :

۵۰ Types of Business Models (2021) – The Best Examples of Companies Using It

مشاهده نظرها +
بستن نظرها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جدیدترین مطالب وبلاگ
۸:۰۰ ق.ظ

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت....

تفاوت بازاریابی و فروش

blog تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟ مقایسه فروش و مارکتینگ اگرچه بسیاری از مردم از اصطلاحات فروش و بازاریابی به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت ظریفی بین این دو وجود دارد. هر دو عملکرد قصد دارند درآمد کسب و کار را افزایش دهند، اما روشی که آنها برای انجام این کار تلاش می کنند متفاوت....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از....

برندسازی دیجیتالی (Digital Branding)

blog برندینگ دیجیتالی چیست؟ چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​اینترنت نه تنها به ابزاری مفید برای مشاغل و افراد تبدیل شده است، بلکه به یکی از ضروریات زندگی روزمره هم تبدیل شده است. بسیاری از مردم در طول روزهای هفته بیشتر زمان خود را به صورت آنلاین سپری می کنند و اینترنت بدون شک مکانی برای....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر....

تبلیغات برند چیست؟ (?What is brand advertising)

blog تبلیغات برند چیست و چگونه کمپین برندینگ را شروع کنیم؟ در بازار رقابتی، به ندرت داشتن یک محصول یا خدمات خوب کافی است. علاوه بر این، اغلب تبلیغات صرف این کالاها برای ایجاد روابط پایدار با مشتریان کافی نیست. ایجاد هویت برند قوی و استفاده از تبلیغات برند، کلید ایجاد چنین اعتماد و دستیابی به....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه....

اهمیت برندینگ (The Importance Of Branding)

blog اهمیت برندینگ (اهمیت برندسازی) چیست؟ در جواب به این که اهمیت برندینگ در چه چیزی است، باید گفت که، اهمیت برندسازی مهم است زیرا نه تنها چیزی است که تاثیر به یاد ماندنی را در مصرف کنندگان ایجاد می کند، بلکه به مشتریان و مخاطبان اجازه می دهد تا بدانند که از بیزینس چه انتظاری....
۸:۰۰ ق.ظ
۸:۰۰ ق.ظ

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد....

مراحل برند سازی (Branding Stages)

blog ۶ گام از مراحل برند سازی به دلیل رقابتی که بین بیزینس ها وجود دارد برای متفاوت بودن از بقیه، بیزینس باید منحصر به فرد و قابل تشخیص توسط مشتریان باشد. برند قوی چیزی است که پشت هر محصول موفق قرار می گیرد. نظرسنجی جهانی نوآوری محصولات جدید نیلسن کشف کرد که تقریباً ۵۹٪ از....
۸:۰۰ ق.ظ